Abychom mohli dělat věci jinak, potřebujeme je také jinak vidět.Paul Allaire
„Co je s tebou Karle? Vypadáš nějak přepadle a bez nálady,“ osloví vedoucí obchodního oddělení svého kolegu. „Ale co ti mám povídat. Dnes mě dvě hodiny šéf koučoval! Všechno je málo a pořád nějaké nové a vyšší úkoly. Samé musíš a zvládneš to…! Mám chuť se mu na všechno vykašlat…!!“
Nevím, co se dvě hodiny v kanceláři šéfa dělo s výše zmíněným Karlem, ale jedno vím jistě. O koučování určitě nešlo. To nemá nic společného s přikazováním, kritikou a hledáním chyb. I když jsou to všechno užitečné, osvědčené a mnohdy účinné nástroje každého šéfa, s koučováním mají jen pramálo společného. O co tedy v koučování jde?
Efektivní koučové jsou partnerem koučovaného v hledání způsobů a cest, které vedou k řešení nesnadné situace, před kterou právě stojí. Mnohdy jde o situaci, ve které se ocitají poprvé nebo osvědčené způsoby opakovaně nevedou k žádoucímu stavu, cíli.
Nezaměňujme kouče s mentorem. Kouč neradí, nedává instrukce a neříká „co a jak máme dělat“. Není jeho úkolem nadiktovat nejlepší řešení, které zná on. Smyslem jeho práce je chytrými a mnohdy překvapivými otázkami rozhýbat náš mozek. A následně nás.
Tedy potenciál koučovaného tak, aby si sám koučovaný našel nejefektivnější řešení. Takové řešení, které nejvíce bude vyhovovat jemu v širším kontextu, podmínkám a pravidlům uvnitř jeho společnosti. Mnohdy to nemusí být to nejlepší obecně známé řešení.
Podstatné je, že koučovaný ví, jak a je schopen, ochoten složitou situací pohnout. Udělá kroky, ke kterým se sám rozhodl, a věří, že jsou v jeho prostředí funkční.
Koučink se tedy zaměřuje maximálně na osobnost koučovaného, na jeho schopnosti, která má v sobě a možná je ani nevyužívá. Kouč je tím, který nás směruje, podporuje nenechá uvíznout v bludném kruhu myšlenek, úvah. Vede nás ke konkrétním krokům, které bychom bez jeho nadhledu neobjevili.
Co je pro vás znamená koučování?
Zažili jste ho? Jaké jsou vaše zkušenosti?