Koučování? O co jde…(1. část)

posted in: BLOG | 0
Abychom mohli dělat věci jinak, potřebujeme je také jinak vidět.Paul Allaire

„Co je s tebou Karle? Vypadáš nějak přepadle a bez nálady,“ osloví vedoucí obchodního oddělení svého kolegu. „Ale co ti mám povídat. Dnes mě dvě hodiny šéf koučoval! Všechno je málo a pořád nějaké nové a vyšší úkoly. Samé musíš a zvládneš to…! Mám chuť se mu na všechno vykašlat…!!“

Nevím, co se dvě hodiny v kanceláři šéfa dělo s výše zmíněným Karlem, ale jedno vím jistě. O koučování určitě nešlo. To nemá nic společného s přikazováním, kritikou a hledáním chyb. I když jsou to všechno užitečné, osvědčené a mnohdy účinné nástroje každého šéfa, s koučováním mají jen pramálo společného. O co tedy v koučování jde?

Efektivní koučové jsou partnerem koučovaného v hledání způsobů a cest, které vedou k řešení nesnadné situace, před kterou právě stojí. Mnohdy jde o situaci, ve které se ocitají poprvé nebo osvědčené způsoby opakovaně nevedou k žádoucímu stavu, cíli.

Nezaměňujme kouče s mentorem. Kouč neradí, nedává instrukce a neříká „co a jak máme dělat“. Není jeho úkolem nadiktovat nejlepší řešení, které zná on. Smyslem jeho práce je chytrými a mnohdy překvapivými otázkami rozhýbat náš mozek. A následně nás.

Tedy potenciál koučovaného tak, aby si sám koučovaný našel nejefektivnější řešení. Takové řešení, které nejvíce bude vyhovovat jemu v širším kontextu, podmínkám a pravidlům uvnitř jeho společnosti. Mnohdy to nemusí být to nejlepší obecně známé řešení.

Podstatné je, že koučovaný ví, jak a je schopen, ochoten složitou situací pohnout. Udělá kroky, ke kterým se sám rozhodl, a věří, že jsou v jeho prostředí funkční.

Koučink se tedy zaměřuje maximálně na osobnost koučovaného, na jeho schopnosti, která má v sobě a možná je ani nevyužívá. Kouč je tím, který nás směruje, podporuje nenechá uvíznout v bludném kruhu myšlenek, úvah. Vede nás ke konkrétním krokům, které bychom bez jeho nadhledu neobjevili.


Co je pro vás znamená koučování?

Zažili jste ho? Jaké jsou vaše zkušenosti?

Comments are closed.